Betale lønn til utlandet

Endret Thu, 31 Okt ved 9:07 AM

Systima støtter lønnsutbetaling til utlandet. Overføringen skjer i NOK, og konverteringen til lokal valuta utføres av mottakerens bank. Det er derfor nødvendig at mottakerens bank støtter mottak av NOK-betalinger.


Legg inn riktig ansattinformasjon

For å kunne utføre lønnsutbetalinger til utlandet må følgende opplysninger være registrert på ansattekortet: adresse, postnummer, sted, land, IBAN og BIC/SWIFT. 


I kortet "Personalia" på ansattprofilen er det viktig å fylle inn korrekt adresse, postnummer, sted og land.


På ansattprofilen, under kortet "Bankkonto," må du krysse av for internasjonal betaling og legge inn gyldig IBAN og BIC/SWIFT.


Mottakers bank støtter ikke å ta i mot NOK

Enkelte land støtter ikke NOK-innbetalinger. I slike tilfeller er det ikke mulig å gjennomføre utenlandsk lønnsbetaling til disse landene. Du vil da få en gul infoboks før bokføring av lønnen med informasjon om hvilke ansatte dette gjelder.


Dersom enkelte ansatte er i land som ikke kan motta NOK betalinger anbefaler vi:

  1. Fjern den / de ansatte på selve betalingen ved å klikke på "betal til ansatt(e)" og kryss bort gjeldende ansatte
  2. Sørg for at du har krysset av for "Utbetal via Systima bankintegrasjon" på de ansatte som ikke er påvirket
  3. Legg til ny betalingslinje med samme betalingsdato, og velg de påvirkende ansatte


Dersom du følger guiden vil de ansatte som kan utbetales direkte fra Systima bli lagt til betlaing i Systima, og de øvrige må manuelt betales i eksempel nettbank.



Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen