Hvordan aktivere KID på utgående faktura

Endret Wed, 31 Jul ved 2:42 PM

KID er for å automatisere alle innbetalinger, slik at systemet automatisk vet hvilken innbetalinger tilhører til hvilken faktura. Dette gjør at bedriftene som bruker Systima ikke trenger å registere betaling manuelt, og reskontro oppdateres automatisk for regnskapsførerne.


Denne artikkelen har 3 temaer

  1. Hvordan aktivere ny KID avtale
  2. Hvordan flytte eksisterende KID avtale
  3. Hva skjer når du har aktivert KID


Hvordan aktivere ny KID avtale

  1. Logg inn i Systima Regnskap
  2. Gå til innstillinger -> betalingsinnstillinger
  3. Gå til seksjonen som har overskrift "Bankkontoer".
  4. Dersom du ikke har lagt inn bankkontonummer, må du legge inn kontonummer
  5. Dersom du ikke har gjort bankintegrasjon, må du trykke på "Aktiver bankintegrasjon" og følge instruksene som kommer i pop up. De som har signeringsrettigheter for selskapet må signere. Når alle har signert er bankintegrasjonen aktiv.
  6. Oppdater siden når bankavtalen er signert
  7. Dere må gjøre samtykke for bank, ved å trykke "forny samtykke"
  8. Trykk på "Aktiver KID", da får du en pop up
  9. Velg hvilken bankkonto du vil aktivere KID for
  10. Opprett ny avtale eller registrer eksisterende avtale 
  11. Trykk på "Opprett avtale"


Når du har fullført registreringen, må du vente til kl 15:00 førstkommende arbeidsdag før avtalen er godkjent i NETS sine systemer. Dersom du gjør dette i en arbeidsdag før kl 15:00 så kan det bli godkjent samme dag.


Hvordan flytte eksisterende KID avtale

  1. Logg inn i Systima Regnskap
  2. Gå til innstillinger -> betalingsinnstillinger
  3. Gå til seksjonen som har overskrift "Bankkontoer".
  4. Dersom du ikke har lagt inn bankkontonummer, må du legge inn kontonummer
  5. Dersom du ikke har gjort bankintegrasjon, må du trykke på "Aktiver bankintegrasjon" og følge instruksene som kommer i pop up. De som har signeringsrettigheter for selskapet må signere. Når alle har signert er bankintegrasjonen aktiv.
  6. Oppdater siden når bankavtalen er signert
  7. Dere må gjøre samtykke for bank, ved å trykke "forny samtykke"
  8. Trykk på "Aktiver KID", da får du en pop up
  9. Velg hvilken bankkonto du vil aktivere KID for
  10. Opprett ny avtale eller registrer eksisterende avtale
  11. Noter ID nummeret du har fått opp på skjermen
  12. Trykk på "Opprett avtale"
  13. Du må nå kontakte banken og be de endre ID nummeret til det nye nummeret. Det er viktig du gjør dette med en gang. Vi anbefaler å ringe banken for raskest behandlingstid.


Hva skjer når du har aktivert KID

Når KID er aktivert, blir KID automatisk lagt til på alle nye fakturaer.

VI har direkte API integrasjon mot NETS og alle avtaler oppdateres i deres sytemer kl 15:00 hver arbeidsdag. Så fra kl 15:00 samme eller neste arbeidsdag vil Systima ha mulighet til å lese OCR (KID) innbetalinger.

Dersom mottaker bruker KID når de betaler, vil betalingene automatisk bli registrert på fakturaen uavhengig om de betaler hele eller deler av fakturabeløpet.

Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen