Hvorfor får jeg ikke opp bankkontoer når jeg gjør samtykke?

Endret Fri, 16 Feb 2024 ved 03:08 PM

Når du er bankintegrert i Systima, må du gjøre et samtykke for å fortelle banken din at Systima skal få tilgang til dine bankkontoer.


Samtykke opprettes/fornyes via Innstillinger -> Betalingsinnstilling -> Fornye samtykke


Når du klikker på Fornye samtykke, vil du komme inn i en flyt i din banks vindu hvor du må godkjenne med bankID. I noen tilfeller kan du få beskjed om at bankkontoene ikke finnes.


Det er 2 vanlige grunner til at dette kan skje.

  • Banken må aktivere PSD2 tilgang på din(e) bankkonto(er).
  • Du har en privat bankkonto eller en bedriftskonto med privat nettbank.


Den enkleste måten å finne ut om det er noen av disse alternativene, er å ta kontakt med banken din.


Vår bankintegrasjon bruker PSD2, som er et EU direktiv din bank er lovpålagt å følge. Det vil si at banken din er lovpålagt å hjelpe deg med å få dette til å fungere dersom du som kunde spør. 


Banken må aktivere PSD2 tilgang på din(e) bankkonto(er)

Dersom dette er feilen må du kontakte banken din og be de aktivere PSD2 tilgang på din bankkonto. Dette gjøres enkelt over telefonen, og blir aktivert umiddelbart.



Du har en privat bankkonto eller en bedriftskonto med privat nettbank

Dersom du har en privat bankkonto eller en bedriftskonto med privat nettbank må du ta kontakt med banken din og forespørre flytting av konto til en normal bedriftskonto med bedriftsnettbank. Noen banker tar seg betalt for bedriftskonto med bedriftsnettbank, men det finnes banker der dette er standard tjeneste. 


Dersom du har problemer med å finne ut av dette med din bank ber vi deg ta kontakt med kundeservice.

Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen