Hvordan opprette kreditnota (slette faktura)?

Endret Fri, 28 Nov ved 1:50 PM

Hvis du trenger hjelp til å opprette en faktura, kan du lese vår artikkel om dette her.


Å kreditere en faktura betyr å opprette en kreditnota som nullstiller eller reduserer beløpet på den opprinnelige fakturaen. Dette gjøres når en faktura er feil, ikke skal betales, eller må korrigeres. I stedet for å slette fakturaen, noe som ikke er lovlig i regnskapet, registreres en kreditnota som dokumenterer korrigeringen på en korrekt og sporbar måte. Slik sikrer du at både regnskapet og historikken blir riktig. 



1. Trykk på Faktura i menyen. NB! Knappen kan være plassert ulikt avhengig av visningsmodus.


2. Finn fakturaen du ønsker å kreditere, og klikk på de tre prikkene til høyre i feltet for den aktuelle fakturaen.

3. Velg alternativet Kreditnota (slett faktura).


4. Du vil nå få opp et vindu hvor du kan velge om du vil kreditere hele eller deler av fakturaen. Denne artikkelen forklarer kreditering av hele fakturaen, om du vil lese mer om delkreditering kan du gjøre det her.


5.Velg kreditert dato – dette er datoen kreditnotaen blir registrert.



6. Klikk på OPPRETT KREDITNOTA for å opprette kreditnotaen.


7. Velg ønsket sendingsmetode. Ved sending via e-post må mottakers e-postadresse være lagt inn.


8. Trykk på Send for å sende kreditnotaen til kunden.


Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen