Hvordan fungerer Systima bankintegrasjon (inkl. video)

Endret Wed, 31 Jul ved 2:44 PM

INNHOLDSFORTEGNELSE

Bankintegrasjon mot alle norsk banker

Systima sin bankintegrasjon er basert på PSD 2.0, som er direkte API integrasjon mot alle norske banker.

Det er også mulig å sette opp bankintegrasjonen mot flere norske banker samtidig, og det går like fort. Det eneste vi bryr oss om, er om virksomheten eier bankkontoen.

Det er mulig å overføre vanlige betalinger og lønnsutbetalinger via bankintegrasjonen til Systima. 

Det er kun mulig med bankintegrasjon mot bedriftskontoer, så private kontoer vil derfor ikke fungere.


Aktiver bankintegrasjon på under 5 minutter

Hele vår bankintegrasjon er 100 % elektronisk, og du trenger ikke å snakke med bankene for å gjøre integrasjonen.

Regnskapsfører kan gjøre selve registreringen, og sende bankavtalen direkte til kunden. Den som fyller ut registreringsskjema i Systima fyller inn mobilnummer og e-post til den som skal signere avtalen. Den som skal signere avtalen får da avtalen tilsendt, og må signere denne med BankID.


Når kunden har signert med BankID er bankintegrasjonen live i Systima. Det som skjer da er

  • Virksomheten ser live bank saldo på dashbordet og i betalingsoversikten

  • Virksomheten får en egen knapp i menyen "Betalinger" hvor man kan godkjenne vanlige utbetalinger og lønnsutbetalinger.

  • Virksomheten kan utbetale direkte fra Systima. Kontere og legge til betaling samtidig

  • Virksomheten får inn alle banktransaksjoner i Systima, så du kan gjøre automatisk bankavstemming


Samtykke - for alle som skal bruke integrasjonen

1. steg for å aktivere bank er å signere selve avtalen så man kan bruke bankintegrasjon i Systima. Dette må kun gjøres en gang per virksomhet.

Neste steg er at alle som skal bruke selve integrasjonen må gjøre bankID (samtykke). Samtykke er for å validere at de ulike brukerne har rettigheter i nettbanken til å bruke bankintegrasjonen. 

Dersom du er regnskapsfører uten rettigheter for å godkjenne utbetalinger, skal du derfor ikke gjøre samtykke. 

Det må være minst 1 aktivt samtykke i selskapet for å hente bankdata.


Eksempel: En virskomhet bruker en regnskapsfører. Daglig leder i virksomheten godkjenner utbetalinger, men ikke regnskapsfører. For denne virksomheten vil bankintegrasjon checkmarken være grønn for alle brukere, men checkmarken for samtykke vil kun være grønn for daglig leder i virksomheten. Regnskapsfører vil ha rød samtykke, da de ikke skal godkjenne utbetalinger og samtykke er personlig.

 

Bankavtalen ble ikke godkjent, krever manuell gjennomgang

Det hender at enkelte avtaler ikke blir godkjent med en gang, og vår 3. parts integrasjonspartner må godkjenne disse manuelt. I disse tilfellene har dere gjort alt riktig og må vente på manuell godkjenning. Dette tar oftest et par arbeidsdager.


Dette kan komme av blant annet:

  1. Tilfeldig kontroll
  2. Selskapet er nystartet og eierinformasjonen ikke er i alle offentlige register enda
  3. Kunde har klart i krysse av for PEP (selv om det er feil)
  4. Hvordan selskapet er finansiert
  5. Uklart hvilke land de skal gjøre betalinger til
  6. Industri selskapet er knyttet til
  7. Personer knyttet til selskapet (eiere, styre, revisor, andre)


Video om om hvordan man aktiverer bankintegrasjon


FAQ

Spørsmål: Hvordan er prismodellen hvis man får bankdata tilbake i tid?
Svar: Systima tar kun betalt for banktransaksjoner fra den datoen bankintegrasjonen blir aktivert. Dersom virksomheten får bank-data før denne datoen, er det kostnadsfritt.




Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen